Home
Projecten
Mail

DE GOUDKOORTS VOORBIJ

BESTEL NU!

Als componist, gitarist en tekstschrijver is Hielke de Boer misschien het beste bekend om zijn Nederlandstalige teksten. Zijn karakter drukt hij uit in soms puntige, soms romantische en beeldende zinnen. Soms heel direct, maar soms ook bewust zonder enige conclusie, als om de luisteraar de gelegenheid te geven zelf een eigen visie te vormen. Zijn onconventionele gebruik van taal en beelden wordt door een enkele luisteraar soms niet altijd goed begrepen: als bij een schilderij moet men soms enige afstand nemen om het in zijn geheel tot zich te nemen.

Muzikaal is zijn palet echter breder dan dat het slechts dient ter ondersteuning van de teksten. De nieuwe CD De Goudkoorts Voorbij getuigt hiervan doordat 7 van de 13 tracks instrumentaal zijn. Hielke mixt zonder schijnbaar enige moeite invloeden uit de oude jazz, keltische folk en de delta-blues. Hier zijn deze invloeden soms nog duidelijk afzonderlijk te herkennen, maar het is eraan af te horen dat we bij een volgend project een complexere integratie van de diverse stijlen mogen verwachten.
De bestudering van zulke uiteenlopende gitaristen als Nick Drake en Jimmy Page heeft een geavanceerde plaat opgeleverd, met een diversiteit die zelden wordt aangetroffen op hedendaagse (Nederlandse) producties.

Toch blijft het toegankelijke muziek, merendeels doordat vooral de tekstnummers binnen het bekende pop-idioom zijn opgebouwd.

Stormtijd, de oorspronkelijke werktitel van de CD, verhaalt over verloren zielen, mensen die het 'spoor' zijn kwijtgeraakt. Het woord 'Stormtijd' doet hier denken aan wat de Chinezen bedoelen met de uitdrukking "moge u leven in interessante tijden". Het klinkt als goedbedoelde wens, maar in werkelijkheid is het een vervloeking: juist interessante, enerverende tijden kunnen een mens uit evenwicht doen geraken.
Het verraadt iets van het centrale thema van de plaat. Black Mountain Side, een instrumentaal nummer, zet de trend van dreiging voort, al was het alleen al vanwege de titel. Enige frictie valt zelfs al te onderkennen in de ontstaansgeschiedenis: boze tongen beweren dat Jimmy Page dit nummer heeft gejat van Bert Jansch (titel: Blackwater Side, te vinden op de elpee 'Jack Orion').
De Duivel & het Meesterwerk, een verhalend lied zonder refreinen, focust verder in op het thema dat door Stormtijd is ingeluid, hoewel hier sprake is van een jonge kunstenaar die uiteindelijk juist wel zijn evenwicht weet te bewaren. Hoewel niet zonder kleerscheuren. Hierna volgt het filmische Pleasure & Pain, zwaar en zwoel van klank. Exotisch door de haast Arabische sferen, uitnodigend door de momenten van extase en verstilling. Hierna klinkt de Keltische traditional Inisheer Air als een ochtendwandeling, ongerept en licht van toon.

Verzoeking plaatst ons echter direct weer in de nachtelijke uurtjes van een anoniem cafe, waar de verteller worstelt met zijn verleden en het misschien wel opdringerige heden. Een bluesharp speelt melancholisch op de achtergrond, terwijl de verteller langzaam loskomt uit zijn bespiegeling. Meer nog dan voor de verleiding kiest hij hier voor een stap terug naar het heden (wat een hint is voor de verklaring van de titel). Seagull zou een strandwandeling kunnen zijn, niets meer en niets minder.
De Krant heeft qua sfeer meer met de weersomstandigheden dan met het nieuws te maken. Oosterse klanken, een suizende wind en een slangenbezwerende klarinet tillen het geheel uit boven de waan van alledag. Over the Hill neemt het tempo over, versnelt, struikelt haast in zijn snelle ren. Waarna Wilde Bloem de vrijheid bezingt, ver weg van die krant, de alledaagsheid; de enige verplichting die je in dit leven hebt is om jezelf te zijn. Great Dream from Heaven is oorspronkelijk een gospel van de Bahama's. Als instrumentaal nummer verscheen het op Ry Cooder's 'Into the purple valley'.

Het titelnummer De Goudkoorts Voorbij licht de thematiek van de CD nog verder toe en is stilletjes een aanklacht tegen het Grote Graaien dat niet alleen van deze tijd is. In het stille verwijt dat de verteller maakt klinkt het verdriet door over een verloren vriendschap. Pretty Maid Milking a Cow sluit de plaat af. In tegenstelling tot het stedelijk klinkende openingsnummer is deze traditional zeer landelijk; de heuvels omringen de luisteraar, de zon begint langzaam aan kracht te winnen, de koeien moeten weer gemolken worden.



CD BESTELLEN KAN HIER!


HET INCIDENT
De begeleiding op deze plaat werd ingespeeld door:
Harmen Sikkenga - davul, ghatam, rammelei, def & komboloi
Hendrik Koers - basgitaar
Kirsti de Hek - ud, zang, gitaar
Marita Rust - zang
Hans Kloens - accordeon
Michel ten Hulscher - mondharp
Pablo ter Borg - klarinet
Tiemen Smit - windsample

Opgenomen in de RED LIGHT Studio te Groningen
Techniek - Tiemen Smit

TUNING van de gitaar
Hielke gebruikt de volgende stemmingen op deze CD:
E A D G B E - (standaard)
D A D G B E - (zgn. 'dropped D'-stemming)
D A D G A D - (o.a. veel gebruikt in Keltische en Ierse folk)
D A D F# A D - (veelgebruikt voor slide en in oldtime blues)
D G D G B D - (ook wel genoemd 'Spanish tuning')
C G D G A D